Blue-Impulse.reismee.nl

de laatste mijlen

De laatste mijlen, Norderney-Groningen

Vandaag, maandag 18 juni staan we op met zon en (hoe bestaat het) geen wind. Alle wind zal gisteren wel opgebruikt zijn. We gaan vandaag over het Duitse wad naar Delfzijl en dan binnendoor terug naar de thuishaven. We vertrekken 4 uur voor hoogwater Norderney, dat is dan om 8 uur. Eerst nog stroom tegen maar bij de groen/rood/groene lichtboei D9/B2 gaan we bakboord uit het Busetief in en dan hebben we stroom mee. Vervolgens gaan we stuurboord richting het Memmert-Wattfahrwasser en na eerst nog een aantal rode boeien volgt al snel de 'prikken' rij over het wantij. Prikken zijn meestal berken stammen met bovenaan nog wat takken die uitlopen, zijn de takken los dan is het gelijk aan een rode boei. Zijn de takken bij elkaar gebonden dan is de prik gelijk aan een groene boei. Zo varen we langzaam over het wantij wat al met al zo'n 3 mijl lang is. Daarna komen we in dieper water en kunnen weer wat opschieten. We moeten namelijk om 11:00 uur bij het volgende wantij zijn. We hebben dan hoog water en kunnen over deze ondiepte heen.

We varen  van de Osterems naar de Westerems en zijn weer in Nederlands vaarwater. Recht voor ons zien we de Eemshaven, waar ze helaas al ver zijn met de vervuilende kolencentrales die ze daar bouwen. We varen dan met al weer wat stroom tegen door naar de sluizen bij Delfzijl. Door het Eemskanaal varen we naar Groningen, waar we in de Oosterhaven in hartje centrum,welkom worden geheten door de vrouwelijke havenmeester, Christa . Zij wijst ons een plek in de haven waar het langste de zon schijnt, dus helemaal niet verkeerd, waar we 2 nachten blijven.

We ervaren daar de nieuwe rage namelijk paddel boarding. Staand op een soort surfplank met een lange paddel om jezelf voort te bewegen. Zondag hebben ze hier een demonstratie  en een wedstrijd georganiseerd. Wij zijn dan inmiddels in het Lauwersmeer  en genieten weer van de rust en vogels in dit natuurgebied. Het waait hard maar hebben toch regelmatig de zon in de kuip.

We zijn bijna thuis de laatste dagen van deze reis doen we het rustig aan om thuis te komen. Het spijt ons zeer dat de 2 maanden erop zitten, want wat ons betreft kunnen we nog wel even doorgaan. Maar ja, zo komt aan alles een einde of je het nu leuk vindt of niet...Nu gunnen we onszelf nog een paar dagen wennen aan vaste grond onder de voeten en ons voor te bereiden op het leven van alle dag en een volgende reis. Wanneer? Wie weet volgend jaar al???? We danken iedereen voor de aandacht en voor de leuke reacties, tips en morele steun en spreken jullie in de komende maanden of thuis, op het werk of op het water.

Wij hebben een pracht reis gehad, veel gezien en soms ook afgezien. Tot ziens.

Robert en Margriet.

Reina Touw

Hoi Robert en Margriet, allereerst van harte gefeliciteerd met je verjaardag Robert, en Margriet natuurlijk met Roberts verjaardag.wat hebben jullie een geweldig avontuur beleefd, met een nog wel redelijk heftig staartje! Petje af hoor om die hoge golven niet eng te vinden. Wat zal het leven saai zijn als jullie weer in het normale leven terug zijn, met een vaste bodem onder je voeten. Volgens mij moet je dan gewoon weer even leren lopen. Ik vond het geweldig om jullie avontuur zo mee te mogen beleven,met prachtige foto's! een behouden thuiskomst, en alvast veel sterkte met al jullie spullen op te ruimen. Wat op de heenweg al teveel bleek zal op de terugweg vast niet minder zijn geworden haha. Heel veel groetjes van mij, en ik neem binnenkort contact op, lijkt me gezellig om even op de koffie te komen.

ireen

Geniet van de laatste dagen!
Ik heb enorm genoten en gelachen met jullie verhalen en foto,s.

Caroline en Remco

Hoi Robert en Margriet.
Robert, van harte met je verjaardag. Toch fijn dat jullie deze reis gemaakt hebben en dat je zo rond je verjaardag jezelf dit kado mag geven en dat je van Margriet dit kado hebt gekregen. Een geweldige herinnering aan een mooie reis. Dat zijn kado's waar je de rest van je leven wat aan hebt.
Tot snel!

Heleen en Wim

Gefeliciteerd Robert, en natuurlijk Margriet.
"welkom thuis" en tot gauw.

Anne

Lieve Robert en Margriet,fijn dat jullie weer veilig thuis zijn, want ik ben best even erg bezorgd geweest toen we lazen hoe zwaar de tocht soms was.
Koester deze herinneringen ,wij hopen dat jullie met zijn beidjes nog heel veel mooie reizen mogen maken in goede gezondheid.En nog heel lang nagenieten van al het mooie wat jullie hebben gezien.
Voor ons was het een prachtig prentenboek waar we jullie voor bedanken dat we het een beetje mochten mee beleven.
Welkom in Dronten en groeten van ons A&R

han en bert

Proficiat . Ook met jullie behouden terugkeer . Volgend jaar langs de beschutte haventjes in Nederland om overal jullie verhalen te vertellen . Ook weer leuk . Tot ziens !

Fam. Dings

Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag, van de hele familie. En welkom thuis allebei.

jette

kom geweoon woorden tekort voor een reactie.
lieve mensen tot heel spoedig ziens.

jette

Frans en Cuneke

Lieve allebei,
Bedankt voor jullie prachtige reisverslagen en dito foto,s
Bovendien was de video van hoe je toch met een te lange mast een brug neemt; geweldig!
Jullie tocht van Cuxhaven naar Norderney niet eentje om naar terug te verlangen , maar gelukkig zijn jullie weer behouden thuis en hopen we jullie van de zomer nog ergens in Friesland tegen te komen.
Liefs,
Frans en Cuneke.

Siska

Welkom terug in Nederland.Jammer dat het weer niet echt geweldig was maar het avontuur niet minder zo leek het.
Met veel plezier de mooie/leuke reisverhalen gelezen.
Bedankt!