Blue-Impulse.reismee.nl

Hoe het weer tegen kan zitten

Cuxhaven Norderney We hebben Cuxhaven bekeken, het bleek een aardig grote stad te zijn. Mooie parken, waarin de bomen voorzien zijn van bordjes zodat je weet met welke bomen je te maken hebt. Het zijn allemaal zeer oude bomen.We liggen 2 dagen verwaaid en wachten op het bekende weergaatje. Hier bedoelen ze mee dat er een gunstige wind staat om de Elbe af te varen en via de Duitse bocht naar of Helgoland of Norderney toe te gaan. Nou morgen (bij het schrijven vandaag de 18 de) zou er een mooie zuid-oosten wind kracht 4/5 staan die in de loop van de dag draaiende naar noord/west. De dag begint zonnig met mooie luchten van de opkomende zon. Mogelijk een bui in de middag en vanavond gaat de wind liggen. Zo in het kort samengevat het weerbericht van de Duitse wetterdienst, van Wether-pro en van windguru en windfinder. Prachtige dag om de Elbe af te gaan en de neue en alte wezer te passeren de jade en de rede bij de jade waar tientallen grote schepen liggen te wachten tot ze naar Bremen of Willemstad kunnen varen. De AIS geeft een alarm als een van de tankers anker op gaat en gaat varen. We liggen op aanvaarkoers, ik ga maar iets aan de kant. De 5000 kilo van ons redt het vast niet tegen zo'n tanker. Potdorie klopt er niets van dat weerbericht, staan we om 04:00 uur op, alles lijkt nog te kloppen dus wij hoopvol op pad. Een tocht van 68 mijl dus bij een gemiddelde van 5 knopen 13 uur zeilen. Al met al begint het om half 11 te onweren, lichtflitsen en harde regen. De wind wordt stormachtig tot gewoon storm. De wind meter geeft uitschieters naar ruim 43 knopen of in gewone taal windkracht 9. Niet fijn en de golven nemen toe in wreedheid tot 4 meter hoog. De barometer valt van 1020 naar 1007 ( eind van de dag is hij weer terug op 1018) Margriet wordt zeeziek en heeft haar handen vol aan zichzelf om niet overboord te springen. Ik maak een nieuw plan, als dit zo doorgaat is het Doventief ( de toegang vanuit zee naar Norderney ) een gevaarlijk stuk zee waar je niet wilt zijn. Doorvaren dan. Maar dat vraagt van Margriet (en ook mijzelf) 10 uur extra zeilen bij de 13 die we er dan op hebben zitten. Als je al zeeziek bent maakt dit dat je bereid bent tot moord geloof ik. Het onweer houd gelukkig op, wind regen en hoge golven blijven ons pesten tot aan Norderney door de krimpende wind word de zee allen nog maar onrustiger met bizarre golven in hoogte en kracht. Ik ben niet bang maar maak mij nu toch iets van zorg of we in deze zee Norderney goed kunnen binnenlopen en of het zo moet zijn, het wordt droog en de zon breekt door. Dat maakt dat ik de tonnen in ieder geval kan onderscheiden en we nemen de beslissing om naar Norderney te gaan. Als in een roller coaster schudden we naar binnen. Het ene moment hoog op een golf en dan ervan af surfend het golfdal in. De boeg duikt diep de volgende golf in en in een zee van opspattend zout water stijgen we naar de volgende golf. Binnen in de kajuit blijft gelukkig het meeste op zijn plaats, hebben we alles toch goed stormvast gezet. Er is een opbergkist die door de kajuit vliegt, gelukkig zonder veel schade. Eenmaal door de branding en meer in de luwte van het eiland wordt Margriet weer actief, de zeeziekte zakt snel weg. De zeilpakken zijn doorweekt want deze hoeveelheid water kunnen ze niet aan. Maar onze voeten zijn droog gebleven (goed hè, die Dubarry laarzen uit Kiel, duur maar wel hun geld waard) In de jachthaven wordt de Blue Impulse dan ook volgehangen met natte kleding en natte vallen en schoten om in zeiltermen te blijven. Temidden van dit alles is het natuurlijk tijd voor een biertje, tenslotte schijnt de zon ( dit hebben we een tijdje moeten missen)en is het eigenlijk wel weer aangenaam. We kunnen het ons nu al haast niet meer voorstellen hoe heftig het was geweest de afgelopen uren. Het was een bizarre dag, die we liever niet nog een keer willen overdoen.(Margriet is al weer nieuwe spuugzakjes aan het klaarleggen, want je weet maar nooit met die weermannen).

Pieta

Gisteren heb ik aan jullie gedacht, ook hier onweer enz.
Ik had het gezien op internet en hoopte het beste voor jullie.
Ook aanstaande donderdag weer zo`n dag met onweer en wind. Straks nog naar de wadden!!
Fijn dat het goed met jullie gaat, doe voorzichtig.

tiny

Fijn om wat van jullie te lezen,wij kwamengister met de auto door duitsland en toen dacht aan julie. Wat een noodweer was dat.gelukkig dat het goed gegaan is.Doe wel voorzichitig . A.U.B.wIJ WAREN OM 20.00.uur thuis,verder een goede reis en fijne vakantie gehad. groetjes Ma

Han en Bert

Die verhalen van denemarkenvaarders blijken toch weer te kloppen . Wij zijn benieuwd hoe je de zeilen hebt gehad tijdens de wirwar . Alles weg en schuddend en bonkend op de motor ? Naar onze inschatting is de rest van de thuisreis nu lammetjespap .
Welkom terug .

Anne

Hoi Lieve "(zee) Rob en margriet,allereerst wil ik jou vast feliciteren met je verjaardag morgen Robert, en ik heb intens met de zeeziekte van Margriet te doen gehad.
In elk geval hebben juliie ook erg kunnen genieten gelukkig, maar ik hoop wel dat t weer nu meewerkt.
Ga morgen maar lekker koffie drinken met appeltaart op mijn kosten , kan Margriet het zeeziekte avontuur vergeten.
Het geld stort ik op je rekening , dat is dan ons verjaardagscadeautje uit Dronten.
Lieve allebei nog een hele fijne reis verder en behouden vaart hartelijke groet A&R Dronten.

Henk en Els

Hoi daar, wat een verhalen, ik ( Els) heb net even"bij gelezen" Henk leest jullie verhalen regelmatig, maar mij ontbrak even de tijd ( er is veel gebeurt hier maar dat horen jullie wel als jullie weer terug zijn). Jullie maken wat mee....... met bewondering heb ik/ wij het filmpje van de brug gekeken, gaaf man. momenteel is het hier ook niet best , het weer bedoel ik , regen ,onweer en men verwacht ook nog storm en hagel. Hoop maar dat het mee valt ( help voor onze tuin)groeit allemaal super. Robert alvast gefeliciteerd met je verjaardag morgen, proficiat! en Margriet jij ook gefeliciteerd met je zeebonkie.... maak er een fijne dag van en zoals onze voorganger hierboven al zegt hoop dat Margriet haar zeeziekte snel vergeten is. jullie kunnen al appeltaart kopen voor morgen dus dat hoeven wij niet meer te doen, wij nemen morgen gewoon een borrel op jullie, goede reis nog en behouden vaart tot in Dronten ,knuffel van ons Henk en Els

Jan en Reina

Wat een spanning allemaal en toch zo genieten! Heb bewondering voor jullie. Gelukkig dat Margriet weer bij de les is. Lees dat jij, Robert, morgen jarig bent, dus ook vanuit Alkmaar heel hartelijk gefeliciteerd en een fijne dag. Goede reis terug!

Anja en Hans

Lieve allebei. Robert van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Wij drinken er ook een borrel op. Wat een avontuur hebben jullie beleefd zeg. Erg dapper allemaal. Nu een goede en behouden reis terug. Hoop jullie weer gauw gezond en wel te zien als jullie thuis zijn. Nog een hele fijne dag samen gewenst van ons. Een verjaardag knuffel Hans en Anja

Anne-Miek en Loek

Robert, op de eerste plaats gefeliciteerd met je verjaardag en hopelijk wat meer goed zeilweer voor de rest van de reis. We drinken er een borrel op.
Prettige dag samen.

corri Stegink

Hallo Margriet en Robert. Wij zijn net terug van vakantie en ik zie nu wat voor een een avontuurlijke vakantie jullie hebben gehad. Geweldig zeg, ik hoop je snel weer gezond terug te zien. Groetjes Corri