Blue-Impulse.reismee.nl

Maasholm Rendsburg Cuxhaven

We hebben het weer praatje gehad dus als u de weerberichten goed gelezen heeft weet u, dat we mooi verwaaid liggen in Cuxhaven. We zijn vanuit Rendsburg vertrokken door het NOK(Noord Oostzee Kanaal) met mooi weer. Nu konden we foto's maken, nog wat mooiere eigen foto's van de  zweefpont. Rond 14.15 kwamen we bij de sluis in Brunsbuttel aan. Alvorens wij geschut werden, moesten 2 kanjers van boten worden geschut en dat duurde nogal lang. Enfin rond 15.00 uur konden we verder. Daar het tij nog ruim 2,5 uur meeloopt naar buiten besluiten we door te varen naar Cuxhaven. Eenmaal op de Elbe hebben we de eb stroom van bijna 6 knopen mee, dus met een snelheid van ongeveer 9 knopen( 6 knopen over de grond + 3 knopen ebstroom)zijn we na 2 uur in Cuxhaven. Om op deze haveningang aan te sturen moet je behoorlijk wat gas geven, anders vaar je je te pletter tegen de damwand. Daarnaast moet je ook nog goed manouvreven tussen die kanjers van boten. Die remmen echt niet af omdat jij wilt over steken, hoor! Uiteraard begint het te regenen(.....). Het gebruik in ere houdende en met een flinke stoot op de hoorn varen we de jachthaven binnen en zoeken een plek. Zoals ik al begon zijn de verwachtingen voor de komende 2 dagen niet goed. Harde wind soms storm kracht en nog uit het zuid westen ook. Voor maandag lijkt er een gunstig moment te komen, we maken dan de sprong naar Norderney (67 mijl, dus 13 uur varen bij een gemiddelde van 5 knopen). Als de zin blijft en het weer zit dan nog mee maken we misschien de tocht door naar het Lauwersmeer. Dat betekent dan wel de nacht doorzeilen. Wie weet. Een maal in Norderney kunnen we eventueel ook verder over het wad zo dat we dan minder afhankelijk zijn van het weer. Om via de Noordzee te kunnen gaan hebben de wind telkens uit de verkeerde hoek en da's niet fijn, kunnen we wel stellen. Vandaag echter staan we op met de zon in de kuip en ontbijten we buiten. Daarna gaan we Cuxhaven verder onderzoeken. Eigenlijk nog een grote stad.