Blue-Impulse.reismee.nl

Bogense -Harderlev fjord -Dyvig fjord -Maasholm

Bogense /Hadersfjord Dyvig fjord Maasholm We stopten in het vorige verhaal met erg slecht weer en regen, de inkt was nog niet droog toen de zon doorbrak en het vanaf 14:00 uur prachtig weer werd. We zijn het stadje gaan bekijken en dat van die "meer jonge vrouwen" valt tegen. Ze bedoelen hiermee toch dat dit vissersstadje iets met zeemeerminnen heeft. Vanaf de haven lopend naar het stadje kom je op een pleintje en zowaar staat daar een beeldje van manneke pies zoals dat ook in Brussel staat. Het verhaal over dit klein parmantig manneke is dat er eind 1800 begin 1900 een prins is opgevangen die als vondeling of zo iets daar terecht was gekomen en hij heeft het beeldje als dank aan de bevolking geschonken. Ook deze wordt bij feesten en gelegenheden steeds verschillend aangekleed, hij zou zelfs eens limonade geplast hebben. Bogense een alleraardigst stadje met leuke doorkijken en mooie gerestaureerde huizen wat zich nu opmaakt voor het feestwekend. Wij vertrekken zaterdag vroeg en hopen op nog een mooie zeildag. Het waait hard tot stormkracht 8 uit het zuidwesten maar omdat we redelijk dicht onder de kust kunnen varen vertrekken we toch. De wind wordt niet minder en met soms een stuk met forse golven komen we rond 15:00 uur aan bij het begin van het Haderslev fjord ook begint het dan te regenen. Haderslev fjord, een 7 zeemijl lang fjord dat door geweldig mooi heuvellandschap voert, waarvan de gids zegt dat dat een van de mooiste is van Denemarken. Uiteindelijk stopt het bij Haderslev een oude handelshavenstad. Door de regen is alles grijs en grauw en valt de schoonheid van het landschap eigenlijk min of meer in het niet. Door het gehele fjord zijn op pracht plaatsen moorings geplaatst waar je midden in de natuur kunt afmeren. Door de harde wind en regen besluiten wij door te varen naar Haderslev zelf, ook al omdat we geen ervaring hebben met moorings, iets wat je niet in een sec voor elkaar hebt in ieder geval. We vinden een plek bij de zeilclub. Het blijft de gehele avond, nacht en volgende ochtend grijs en grauw weer met harde wind en regen. Tijd voor koffie en een goed boek, ook schrijven we in ons weblog. Door de weersomstandigheden komen we erachter dat een van onze raampjes lekt. Niet leuk dus, want het is al zo vochtig, meer nattigheid, liever niet. Maar we blijven optimistisch. Straks gaan we Haderslev onveilig maken. Eigenlijk een leuke stad met mooie oude gebouwen en een gezellig centrum jammer dat het slechte weer de gezelligheid wat wegneemt. We vinden een bakker die open is op zondag en kopen brood en een heerlijke frambozen taart, die eigenlijk te groot is voor ons twee. De komende dagen hebben we dus taart bij de koffie. We verlaten Haderslev met redelijk weer. Kwamen we met windkracht 8 en regen we vertrekken met windkracht 0 en een mager zonnetje. Dit wordt in de loop van de dag beter en met prachtig weer varen we ( de wind neemt nog wat toe) naar Dyvig waar we in een baai een pracht ankerplek vinden en besluiten hier de nacht door te brengen. Temidden van allerlei vogelgeluiden kan er zelfs in zwembroek (bikini) van de zon genoten worden(al de derde keer deze vakantie!). De volgende dag varen we via het Als Sund naar Sonderborg en komen daar de enige brug tegendie op de Oostzee bediend moet worden. Natuurlijk maken daar een foto van. Weer op open water zeilen we met een mager windje naar Maasholm waar we rond half zeven afmeren. Om half drie passeren we de grens tussen Denemarken en Duitsland. De vlaggen worden met stijl door Margriet gewisseld.

Ingrid de Jong-Stel

Prachtige reis die jullie maken. Hopelijk is het niet te vochtig, word je ook niet blij van.
Overigens, het in stijl wisselen van de vlaggen kan ik me wel wat bij voorstellen :-)
Vlaggenmeisje, zet hem op he :-)

ton en marike

Ik hoop dat jullie kit bij jullie hebben om de lekkage te kunnen dichte.
Geweldig om julie verhalen te lezen, we waren wat achter daar we met de Merlin naar Duitsland waren.
We hebben nog een Merlin 4 zits erg bij gekocht.
Gr Ton & Marijke

theo en gerda

Mooie reis maken jullie met mooie foto,s.Fijn dat jullie zover gekomen zijn.Het is leuk dat de reis zo goed gaat.Nog heel veel plezier en tot ziens gr theo en gerda

Jette

Wat een geweldige reis,blij dat het is gelukt bij Hanna.
Jullie kennen bijna Den
emarken nu beter dan ik.
groetjes jette