Blue-Impulse.reismee.nl

Denemarken Zweden en terug

Op de helft. De helft, vijftig procent, een/tweede etc etc. Het is juni en we zijn op de helft van de vakantie. Helaas blijft het echte mooie weer nog steeds weg. Het blijft nog erg koud voor de tijd van het jaar. De wind laat vaak het achterste van de tong zien en moeten we concluderen dat zij zelden uit de goede richting komt. Maar ligt dat nu aan onze planning of ........We waaien dus wat mee en zowaar (we hebben de Zweedse kronen in Kopenhagen al omgewisseld )belanden we nu toch in Zweden. We liggen in Helsingborg, je weet wel, recht tegenover Helsingør(?). Hemelsbreed is het 2.2 zeemijl maar wel Zweden en het weer is hier al niet anders. Het waait hard maar het is droog en de zon schijnt. We drinken koffie en gaan dan het stadje bekijken. Helsingborg ooit wel Deens is nu een redelijk grote stad met nog prachtige gebouwen en geschiedenis. Nog steeds is er een drukke veerverbinding met Helsingør aan de overkant. Vanuit de haven waar we liggen zien we het slot van de Deense koning liggen. Een hele klim om daar te komen, maar wat mooi en mooie vergezichten. De haven waarin wij liggen ligt prachtig.Het lijkt wel een decor van een film. De sfeer die er heerst is zonnig. Morgen staat Gilleleje op het programma. De wind zou naar het zuid/westen draaien, dus Gilleleje, de meest noordelijke haven op Sjælland wordt het doel. Een oude vissersstad waarvan nog veel van de oude glorie bewaard is gebleven. We vertrekken op tijd en aanvankelijk gaat het goed. Helaas is de wind niet erg goed gedraaid want zodra we de shippinglane overgestoken zijn en we richting Gilleleje varen hebben we hem direct op de kop en nog hard ook. Soms met windstoten van dik 8 Beaufort. We verleggen de koers en met wat heen en weer steken varen we uiteindelijk Gilleleje binnen, nog een hele tour om met de grondzeeën die er staan de haven goed binnen te lopen. Eenmaal tussen de pieren ontstaat er weer rust en zoeken we plek in deze grote haven. Uiteraard duiken wij het plaatsje in om rond te kijken en om brood te kopen.(brood is in Denemarken haast onbetaalbaar, 5/6 euro en ze zijn ook klein en niet gesneden, alhoewel dat laatste voorons geen probleem is) Ook in Gilleleje liggen we een dag verwaaid met nog steeds harde wind uit het westen. Een rustdag is zo gek niet want ik voel me doodziek. Met veel paracetamol houden we de koorts er onder. Als door de harde wind de boot wat schommelt klotst het in mijn hoofd. Gelukkig knap ik snel op en op 6 juni, onze verlovingsdag, heel veel jaar geleden, varen we met mooi weer de haven uit. In de loop van de dag draait de wind van zuid/ west naar zuid/ oost, neemt af van kracht 5 naar 2 en weer toe naar 5 als we rond half 5 de haven van Odden binnenlopen. Een klein haventje met eigenlijk niets omhanden. We nemen een borrel en maken schoon schip en bereiden ons voor op een lange tocht van rond de 60 mijl naar Bogense. We staan om 7 uur op zetten koffie en thee, maken ontbijt en vertrekken om half 8. Eenmaal buiten de haven gaan de zeilen erop en varen we eerst door een schietgebied wat vanaf 09:00 uur verboden gebeid is omdat ze schietoefeningen gaan houden. Gelukkig zijn wij dan voorbij het rif en geen doel meer voor die Deense militairen. We zeilen in een lange dag met mooi weer naar Bogense. De wind komt uit het zuid/oosten met gemiddeld kracht 4 dus lekker zeilend genieten we van de vergezichten. Om half 7 meren we af in een grote haven waar de plaatselijke zeilclub net begint met hun wekelijkse wedstrijd. We komen heel even in de verleiding om maar gewoon mee te doen. Maar nu de zon eindelijk weer eens schijnt en we er een lange dag op hebben zitten, is het weer tijd voor een lekkere Duvel. Misschien is het opgevallen dat we alleen lekkere biertjes drinkers als de zon schijnt. Natuurlijk nadat we hebben afgemeerd. Dus mocht u zich zorgen maken over ons alcohol gebruik dan hebben we u bij deze gerustgesteld. Het Diner kan voor de verandering buiten in de kuip genuttigd worden, een genoegen zeker als de zon schijnt. Internet dat zou er moeten zijn maar verbinding maken lukt ook hier niet. We zien het morgen wel weer verder. Ook Bogense heeft zijn donkere kant, want als we wakker worden regent het pijpenstelen en is het somber. We hopen dat het nog droog wordt om het gezellige kleine stadje te verkennen. De omgeving van de haven is in ieder geval uitnodigend. Bij de haveningang werden we al ontvangen door een beeld van een "meerjungfrau" en Bogense staat erom bekend dat het de stad is van nog "meer jonge vrouwen" ( of is dit nu een foute vertaling) dus ik ben benieuwd. Het is het kleinste stadje op het eiland Fyn. Nog even alle tekst die geschreven is wordt natuurlijk ook door Margriet geschreven.

Remco

Hoi lieve zeilers!
Dat is mooi werk, toch echt in Zweden aangekomen, het doel gehaald toch!? Het weer is hier ook zoals bij jullie. De ene dag verbranden we in de zon en de andere dag waai je uit je joppertje en steken we de kachel flink hoog.
Geniet van de lekkere biertjes, ik hoop dat jullie er veel van mogen nuttigen.

Hans & Yvonne

Beste Robert en Margriet,
Het blijft leuk om jullie reis te volgen op internet.Knap dat je iedere keer de tijd weet te vinden om weer en nieuw verhaal te schrijven. Bij de verschillende namen die we lezen komen ook weer onze herinneringen van 2 en 3 jaar jaar geleden terug.

Het goede weer bij jullie viel waarschijnlijk samen met dat bij ons. Wij zijn vanaf Hemelvaartsdag t/m Pinsteren door Overijssel, Friesland en naar Vlieland, Terschelling en Texel gevaren. met fantastisch zeilweer
Op Oudeschild wel veel ellende gahad met anderen boten die met 30 knopen wind nog moesten aanleggen. Maar ja hoort erbij. We zijn er weer zonder beschadigingen vanaf gekomen, behalve een kras op de punt wat mijn eigen schuld was. Hopelijk wordt het nu eens eindelijk echt zomer.

Groetjes, Hans & Yvonne