Blue-Impulse.reismee.nl

Op weg naar Kopenhagen

Hallo lezers, het is al weer even geleden maar het zit met internet verbindingen niet zo mee in de havens waar we liggen, dus nu toch een verslag de foto's houden jullie tegoed. Vandaag is het 6 juni 2012, we gaan in het verhaal terug naar 29 mei en dat is een ander verhaal in Stege. Gisteren in korte broek vandaag dik ingepakt. Het is koud, het waait hard soms tot windkracht 8 en er valt af ertoe regen. Hoe anders ziet de wereld eruit in vergelijking met gisteren. We hadden nog een laatste tussenstop bedacht voor we in Kopenhagen gingen afmeren, maar u begrijpt dat plan hebben we maar laten varen. Er moesten nog boodschappen doen en daarna heerlijk achter een boek gekropen. Doordat de wind recht op de haven staat wordt het waterpeil in de haven zomaar 70 cm meer. De golven zijn hoog en met forse schuimkoppen erop. Later op de dag draaide de wind en ging hij liggen. Heerlijk eigenlijk, een dag rust. Morgen een nieuwe poging. Afgelopen nacht is de wind gaan liggen maar vanaf een uur of 6 lijkt het wel of hij weer wat opbouwt. Het regent hard en als we opstaan om rond 8 uur te vertrekken wordt het droog. De wind uit het noord -westen draait naar west met eerst kracht 5. Later op de dag is hij wisselend maar gemiddeld rond kracht 5. De eerste 10 mijl is nauwkeurig manoeuvreren. Het is groot water maar met erg veel ondiepte met een geultje van maar 10 meter breed. Direct naast de boeien is het dan een halve meter of soms zelfs nog minder. Gelukkig is het zicht goed en kloppen de kaarten met de werkelijkheid. Alle boeien liggen waar ze horen. Na ongeveer 7 mijl komt er toch een Deens zeiljacht in de problemen. Ze probeert een puntje af te steken en dat wordt direct afgestraft. Zij loopt aan de grond. Zo van een afstand ziet het er indrukwekkend uit en lijkt het wel of het jacht over de kop gaat. We blijven op afstand maar in de buurt. We horen geen roep om hulp via de marifoon en even later zetten zij het zeil bij en komen ze weer vrij. Ook wij zeilen met een mooie halve wind naar Rødvig waar we rond half een afmeren in een gezellig haventje vlak bij het centrum. De natte zeilkleding gaat uit en als we eenmaal goed liggen en warme chocomelk en een cappuccino hebben gemaakt, de kachel aan, horen we een jacht aanmeren net voor ons. Even kijken of we een handje kunnen helpen. Het blijkt tot onze grote verrassing een Catalina 375 te zijn met aan boord Henk en Dikie . Een toeval dat zij nu ook hier aanleggen op weg naar Zweden. We drinken een borrel en praten bij over de afgelopen weken en de tocht hier naar toe. De volgende ochtend vertrekken we met regen die gelukkig snel ophoudt. Het wordt droog maar er blijft koude wind waaien die later op de dag nog erg veranderlijk wordt en hard. Rond drie uur varen we Kopenhagen binnen en zien langs de oever veel bussen en mensen staan die allemaal foto's maken van, hoe kan het anders, de kleine zeemeermin die op een rots geplakt zit aan het begin van de haven. Een leuke binnenkomst en met veel oude gebouwen om ons heen varen we door naar Christanhavn, midden in het oude centrum. Hier blijven we een paar dagen liggen om door de stad te zwerven. De weersvoorspelling is niet zo goed, maar we staan met zon op en ontbijten buiten, pakken de fiets en zwerven door de stad met eigenlijk heel mooi weer, pas in de namiddag komen er geregeld buien. Na een lekkere maaltijd wordt erop ons raam geklopt. Henk en Dikie zijn ook in Kopenhagen gebleven. U begrijpt het al, er wordt weer het een en ander genuttigd en later in de avond fietsen zij weer terug naar hun eigen haven. 2 juni varen we verder naar het noorden, naar Rungsted en ontmoeten daar Hanna (zus van een vriendin). We hadden al ver voor de vakantie min of meer afgesproken dat als we bij haar in de buurt kwamen in Denemarken, we bij haar op de thee zouden komen. Nu is het dan zover. Het toeval wil dat we op weg hier naar toe een stel surfers tegen kwamen, waarvan er een ons iets toeriep wat we niet verstonden. Dat bleek haar zoon te zijn die we bij haar thuis hebben ontmoet. We krijgen een wereld aan tips en plaatsen die we zeker nog moeten bezoeken. Als we dat allemaal nog willen dan zijn we medio september weer thuis. Dus beginnen we maar vast met een lijst voor de volgende grote tocht. Terug op de boot dineren we aan boord samen met Hanna en rond 8 uur nemen we afscheid. We schrijven het logboek bij en dit verhaal en maken foto's klaar voor op het weblog helaas is er in deze grote haven geen internet beschikbaar dus komt dat de volgende keer. Morgen vertrekken we richting het noorden om dan langzaam aan weer richting Kiel te varen.

Pieta

Helemaal super!! succes en hopelijk nog mooi zeilweer.

Tine Duif

Dat is toch ook toevallig dat jullie Henk en Dicky tegengekomen zijn, wij hadden dat vorig jaar in Lemmer, wat dichter bij huis dus, maar zeker weten gezellig!