Blue-Impulse.reismee.nl

Omo en verder

24 mei  uiteindelijk lukt het nog, om wat te zeilen. Met het windje mee komen we terecht in een grote stad. We varen het fjord in om aan het eind aan te komen in de haven van Svendborg, een oude handelshaven met een oude scheepswerf. We verkennen de stad en pinnen maar eens wat handgeld. De stad lijkt wel op heuvels te zijn gebouwd, dus niet erg vouwfiets vriendelijk. Hoe leuk ook de oude haven is wel druk en lawaaierig van al het verkeer. We treffen Nederlanders die hun boot in workum hebben liggen. Zij zijn een week op pad maar hij had de boot alvast vooruit gevaren naar Cuxhaven.

Bij de haven zit een bekend visrestaurant, waar je het een en ander kunt afhalen. Vis en chips lijkt ons wel wat. Maken we zelf een lekkere salade. Die salade lukt de vis en chips niet. Ze hebben het zo geweldig druk dat ze geen nieuwe orders meer aannemen. We bedenken dan maar iets anders bij de salade en met een glas wijn erbij dineren we in de late avond in de kuip. Ook vandaag weer een pracht dag.

De volgende dag laten we de drukte van de stad achter ons en gaan op weg naar Kerteminde, een haven op Loland, richting Kopenhagen.

De Duitse wetterdienst geeft een weerbericht af met weinig wind en zoals zij zeggen met wind die 'umlaufend' is. Daar bedoelen ze dan mee dat de wind veranderlijk is en laat hij dat nu ook zijn. Van geen wind naar uitschieters van windkracht 5 eerst uit het Noord/oosten later weer uit het zuid/oosten. ' umlaufend' niks mis mee, maar laat hij dan met ons mee umlaufen en niet tegen ons in. Afijn het weer is verder prachtig en na een lange tocht (47 mijl) leggen we aan in Kerteminde. Een haven met gratis internet en ook nog eens werkend, dus alle gemaakte foto's en video's maar uploaden naar het weblog.

Ook de kaart werken we bij en lezen alle reacties van onze trouwe volgers.

Leuk om te lezen en teveel om allemaal weer op te reageren.

Zoals te zien, hebben we eigen foto en film materiaal van de dolfijnen en bruinvissen kunnen maken, ook experimenteren we met de camera in de mast. Geeft wel mooie beelden, maar aangezien er mensen waren die er misselijk van werden door het al te bewegende beeld hebben we besloten daar maar eens een goede technische oplossing voor bedenken. De dagen vliegen voorbij, we zitten al tegen pinksteren aan, je merkt dat het drukker wordt op het water.

26 mei varen we de kleinste afstand van waarschijnlijk de gehele vakantie, we willen naar het kleine eilandje Femø wat 7 mijl verderop ligt. Ook dit haventje heeft de gezellige kleinheid waar we zo van houden. We wandelen het eilandje over en drinken koffie bij een café naast een campingplek waar een parachute club hun kamp hebben opgeslagen.

Wegkijken naar de sprongen en naar de werkzaamheden om de parachute weer goed opgevouwen te krijgen en hoeveel nauwkeurigheid en tijd dit vergt. Eenmaal terug op de boot besluiten we de volgend dag om naar Stege te varen. Een plaatsje op het eiland Møn. Jan Vleut schrijft in zijn vaarwijzer dat het een uitstekende plek is om vandaar op de (vouw)fiets Mons Klint ( de krijtrotsen) te zien. Het is maar 20 kilometer en op de weg terug zegt hij, ga je berg af.

De tocht ernaartoe is prachtig, mooi weer, goed te zeilen en aan het eind van de dag meren we af in Stege, een heel aardig stadje met leuk centrum en gezellige restaurants en binnenplaatsen. We spreken een Deen die samen met zijn vrouw op de boot woont en ook nog eens een tijdje in Nederland heeft gewoond.

De dag breekt aan en het weer is prachtig, de vouwfietsen uit hun zakken gehesen en de rugzak ingepakt gaan op pad, 20 kilometer berg op met gelukkig de wind in de rug. We stijgen totaal naar 110 meter vanaf zeeniveau en af en toe dalen we ook weer een stuk, het is dus zeg maar heuvelachtig. De weg ernaartoe is niet spectaculair maar je hebt zo af en toe wel mooie vergezichten over het eiland. De volgende keer een uitgebreid verslag van het vouwfiets avontuur naar Møns Klint.

Een overpeinzing van een zeiler

Omø, en verder. Een overpeinzing van een zeiler.

 

Daar lig je dan op (of was het aan) een piepklein eiland waar we alle wegen hebben befietst ( of hoe het ook heet) en bewandelt. Dat kan ook makkelijk want zoals ik het nu heb berekent is dat totaal 10,8 kilometer lang. Meer weg is er gewoon niet, en een deel daarvan is nog grindpad ook.

Wat gaan we morgen doen, meer richting Kopenhagen , dus naar het oosten of ??

Belangrijke afwegingen zijn natuurlijk de wind. De komende week is de verwachting dat de wind steeds uit het oosten blijft komen, wil wel wat draaien van noord/oost naar zuid/ oost. Eigenlijk de verkeerde windrichting als je die kant op wilt. De lange termijn verwachting is juist weer tegenovergesteld, dus over 1,5 week draait de wind naar westelijke richtingen, en dat is dan weer de richting die wij op willen om toch ook weer op tijd thuis te zijn.

Kortom dilemma, dilemma, of het problematische leven van een zeiler. Hij schrijft dit alles zittend in zijn kuip van de Blue Impulse in de luwte en met ruim 25 graden op de meter, en een bijna leeg glas Grimberg blonde. En denkt zal ik er nog een nemen?

Hij besluit tot nog een goed glas en neemt de wel overwogen beslissing om het leven van nu maar te laten komen zoals het komt. We gaan niet tegen de wind vechten, dus we kiezen de komende periode die richting die de dan heersende wind ons aangeeft, dat voelt goed, en met een schone brunette in bikini in de kuip en een Grimbergen blonde in het glas is het leven prachtig.

De volgende dag blijkt van al die keuzes en vragen niets wat er dan nog toe doet. De wind is op, er is gewoon geen wind.

Later meer

Assens Omo

Assens-Strib-Korshavn-Kerteminde-Omø

(vrijdag 18 mei tot dinsdag 22 mei)

Het is vrijdag en aan het eind van de dag zitten we in een weldadig zonnetje te genieten van een biertje aan boord van Blue-Impulse. Vanmorgen vroeg (8 uur het bed uit en 9 uur varen) vertrokken we met bijna windstil weer uit de grote jachthaven in Assens. We hebben daar 2 dagen verwaaid gelegen met harde wind tot soms stormkracht 8 bft. Een leuke stad die we uitgebreid bekijken en doorkruizen. Het waait erg hard maar het is we droog. Na 2 dagen is de wind op en hebben we ook weer zin om door te trekken. We varen via de kleine belt langs Middelfart de yachtclub, kongebro en onder de oude en nieuwe brug door en leggen begin van de middag aan in Strib, een klein haventje met een pracht uitzicht op de brug over de Kleine Belt. Net naast de brug is een kermis en een soort van rommelmarkt. Eenmaal in Strib pakken we de vouwfietsen en gaan de omgeving verkennen. We fietsen terug langs de kust naar Middelfart en wandelen door het dorp. Op de heenweg maken we een stop om over het uitgebreide terrein met kermis en rommelmarkt te lopen. We verbazen ons over de geweldige troep die mensen uitstallen in de hoop zo wat te verdienen. Na di bezoek vindt Margriet dat we door moeten fietsen, om ook even het plaatsje te bekijken. Het is een modern stadje en midden in Middelfart zien een leuk, klein haventje. In een halve boog aangelegd. gezellig zo met de zon erop. Op moment van passage was het voor ons niet aantrekkelijk om daar af te meren daar we dan aan lager wal kwamen te liggen (de wind waait dan tegen je boot aan, waardoor je  's nachts veel geklots kunt horen). De volgende dag kun je dan weleens niet uitgeslapen voelen. En je komt moeilijk weg, want de wind is een sterke tegenstander. Maar een maal terug aan boord zijn we weer bij het begin van dit verhaal, namelijk een lekker biertje in een zonovergoten kuip. ( zijn we alchollisten aan het worden, of lijkt dit maar zo. De lezer mag dat bepalen.....Morgen op tijd op om langs de noordkant van het eiland Fyn te varen richting natuurhaven Korshavn. Zo mooi als het gisteren was, zo slecht begint de dag vandaag met regen en bijna geen wind. We vertrekken toch en gaandeweg de dag wordt het droog, neemt de wind iets toe en in de middag komt zelfs de zon weer tussen de wolken vandaan. Varend langs de noordkust van Fyn, zien we regelmatig tuimelaars en bruinvissen in scholen aan ons voorbij gaan. Ons Deens is onvoldoende om meteen af te spreken om voor de boeg wat kapriolen te vertonen zodat we dat op video kunnen vastleggen. Het resultaat is dan ook maar een foto van de boeg en als u daar zelf de dolfijnen bij bedenkt dan is het goed. Wij hier aan boord genieten volop van al die dieren. De aanloop naar Korshavn is even zoeken, maar de aanblik is prachtig met links en rechts wat kliffen die door hun kleur erg afsteken tegen de groene omgeving. Er is nog voldoende plek en we zijn blij verrast dat zelfs hier gewoon water en stroom aan de steiger is. De omgeving is geweldig, dat wordt weer genieten. Tja, het wordt misschien eentonig maar dit vraagt om een lekkere trappist in het namiddag zonnetje. Met de verrekijker en het vogelboek genieten we van de vogels die we hier zien, zoals de boerenzwaluw, de eidereenden ( het mannetje is in verhouding tot het vrouwtje prachtig nl. zwart/wit) het visdiefje en de noorse stern enz.Deze natuurhaven wordt onderhouden door de zeilvereniging uit Odense, zo'n 13 mijl zuidelijk van hier, en de havenmeester komt langs om het liggeld te innen en ons te informeren waar wat is. Hij legt de nadruk op de natuur, en voor de rest is het sober. Wij vinden het al heel wat, zo midden in de natuur. We blijven de zondag hier en staan op met zon in de kuip. We kunnen buiten ontbijten!! Na de koffie de wandelschoenen aan en trekken we het natuurgebied binnen. We lopen in zo'n 3,5 uur langs de kliffen en genieten van het stralende weer en de prachtige natuur van 'Fyns Hoved'  wat  in het noordpuntje van Hindsholm, in een regio op Fyn ligt. Als de wind meezit trekken we morgen weer verder. We gaan via de Grote Belt naar beneden en in een paar dagen zakken we af naar Omø, een klein eiland in het zuiden van Denemarken. De dag, het is 21 mei, begint met mooi weer, voor het eerst hoeven we geen zeilpak aan om ons tegen de kou te kleden, een warme broek en fleecejack zijn voldoende, met goede wind zeilen we om de noordpunt van Fyn, heen, we zien de kliffen vanaf zee maar dan zien ze er minder indrukwekkend uit. De wind 'kakt' wat in en we pakken de halfwinder om wat meer gang te maken. Met dit windje in de rug zijn we rond 15:00 uur in Kerteminde, een plaats ten noorden van de hangbrug over de 'Grote Belt'. We lopen eerst de oude haven aan om diesel te tanken. Daarna gaan we op zoek naar een plekje in de nabij gelegen jachthaven. Een hele grote, waar we een prima plek voor de nacht treffen. Eenmaal schoonschip gemaakt gaat de rugzak om en lopen we naar het dorp voor boodschappen en om wat rond te kijken. De haven van Kerteminde is in feeststemming vanwege een 'Grote boten treffen'. De volgende dag, 22 mei staan we op met mooi weer, de zon in de kuip en kunnen we weer buiten ontbijten. Om half tien vertrekken we naar Omø, een eilandje, dat je gezien moet hebben, zeggen de gidsen. De wind komt uit het NO en is zwak, draait wat naar zuid en weer terug, zodat we uiteindelijk de motor bij zetten om rond 15:00 uur af te meren in de haven van Omø. Een haven naar onze zin. Maximaal 30 boten en dan is hij vol. Overal ruimte en een sfeervolle omgeving. We hebben het plan om 2 nachten te blijven om zo morgeneen hele dag te hebben om het eiland te verkennen. Als we de informatie van het eilandje lezen blijkt dat makkelijk te gaan want het heeft een kustlijn van 12 kilometer. Dit betekent ongeveer dat het eiland 3 kilometer lang is en op zijn breedste punt ongeveer 2 kilometer. Heel geschikt voor vouwfiets en wandeling. We kijken wel. Maar nu, u raadt het al,een biertje in een zon overgoten kuip.

Kiel-Maasholm-Mastal-Assens (Denemarken)

Het is vandaag 16 mei, en we zijn in Denemarken, Marstal om precies te zijn.

3 dagen geleden verlieten we Kiel waar we met de bus de stad doorkruist hebben. Wat gewandeld door het centrum, mensen en winkeltjes bekeken. Wat opvalt is dat de zwervers in Kiel allemaal een hondje bij zich hebben, de een nog zieliger dan de ander. Schijnbaar is het in om een hond het sentiment te laten aanspreken.  De afgelopen dagen bleek na 12 jaar trouwe dienst de laarzen van Margriet het te laten afweten. Het zou handig zijn om een stel nieuwe Dubarry laarzen te vinden. Via internet,  blijkt er een watersportwinkel in het andere deel van Kiel te zijn die ze verkoopt. Dan is de dagkaart voor de bus een uitkomst en na 3 kwartier zijn we in de jachthaven met winkels en zowaar de laarzen staan al te wachten. We kopen gelijk een goede zeilbroek en met laarzen en de zeilbroek op weg naar de boot. We maken nog een tussenstop bij het winkelcentrum voor boodschappen.

Terug op de boot maak ik nog even gebruik van de 24 uurs internet toegang, die we kochten voor 2 euro. Ik dacht dan kan ik wel even de update van de iPad downloaden. Jammer dat blijkt ruim 3 uur te duren met deze snelheid en ik heb nog maar een uur te gaan. Het totale programma is 750 mb groot en met mijn abroud band internet van 0,50 cent per mb wordt het wel een heel dure update. Helaas even geen iPad, mis dus alle navigatie info en weerberichten. Ik ben even niet te genieten en hoop maar op betere tijden. Morgen vertrekken we met mooie vooruitzichten naar Scheimunde met een klein haventje, direct aansluitend op een natuurgebied, waar we eigenlijk willen overnachten. Blijkt dat ze het haventje aan het opknappen zijn. We varen door naar Maasholm, een grote jachthaven met goede voorzieningen, en wat blijkt, gratis internet,

Robert Blij, het eerste wat er gebeurd is de laptop op tafel en de iPad aansluiten en downloaden die update, blijkt met de snelheid ruim 3 uur te duren, dus we gaan op pad en maken een wandeling door het dorp. Schieten wat foto's en genieten van mooie weer. Koud blijft het wel maar uit de wind is het aangenaam vertoeven in de middagzon.

We dineren in de plaatselijke bistro. Aan boord nog een cappuccino en de iPad verder installeren. De vooruitzichten zijn gunstig dus morgen vertrekken we naar Denemarken en zo zijn we weer boven aan het verhaal gekomen. Marstal, een oude lange  historie van scheepsbouwers, zegt de gids. Er zou nog veel van de oude sfeer in het stadje bewaard gebleven te zijn. We zwerven wat door de oude straatjes en het centrum van het stadje, schieten en geven de eerste Deense kronen uit. Hoeveel een Deense kroon nu is weten we eigenlijk niet. Mijn slimme echtgenoot heeft juist dat briefje met de koers erop thuisgelaten. We komen er uiteindelijk wel achter, maar niet via internet want daartoe is geen ingang. Ook niet met onze wifi. De volgende dag vertrekken we naar Assens. Dit ligt op het eiland Fyn aan het begin van de Kleine Belt, de tocht er naar toe begint heel gunstig. Genoeg wind en uit de goede hoek en een mager zonnetje met gaandeweg mooier weer en minder wind.

Onderweg speuren we naar bruinvissen en/of zeehonden. Helaas, maar het weer echter lijkt steeds meer op te knappen. Eenmaal in de buurt van Assens zien we warempel een bruinvis boven het wateroppervlakte. De jachthaven Assens zou beschikken over alles wat de moderne zeiler zich zou wensen, dus vol verwachting klopt ons hart. Tja, ik vrees dat wij Hollanders toch wel erg verwend zijn met onze havens en diens faciliteiten. Ouwe meuk zouden wij zeggen. Maar niet hardop natuurlijk, want de Denen willen wij niet kwetsen, uiteraard. Morgen gaan we kijken of we nog een nacht overblijven of door gaan. Het moet eerst maar even droog worden. Met enige moeite een internetverbinding.

We worden wakker en de wind giert door de haven en op de klok geeft hij zo af en toe uitschieters naar kracht 8, een ware storm dus. We blijven vandaag maar liggen en bezoeken het stadje, schieten wat plaatjes en proberen het verhaal en de foto's te plaatsen op het Log.

kiel

Het Noord-Oostzee Kanaal, een kanaal van bijna 100 kilometer wat je varend van de Noordzee naar de Oostzee brengt. We beginnen in Brunsbuttel en varen in 2 dagen door het kanaal naar Kiel met een tussenstop in Rendsburg. Bijzonder om te zien is de hangende pont, die onder de spoorbrug hangt en auto en mens vervoert over het kanaal.

renpsburg ligt op ongeveer 2/3 van de afstand, vertrokken om 10:15 en aankomst om kwart voor 5. De hele weg misschien een kwartier droog geweest. Verder veel regen en harde wind. In de haven liggen we naast een Bavaria, die nog net niet zinkt. In de avond en nacht spookt het buiten, veel wind, soms tot kracht 8, onweer en harde regen. Met een goed boek en de kachel op 10 is het aangenaam.

De dag erna zijn er verse broodjes en lijkt het weer iets beter. De temperatuur is in ieder geval hoger. We vertrekken nog met grijze lucht en harde wind, de lucht klaart op en zowaar een mooie zonnige dag met tja, nog steeds harde wind, windkracht 5-6. Met de Zwarte kegel in het want en de genua uit, lopen we al snel tot 7,5 knoop door het kanaal. De natuur om ons heen leveren ons weer wat aardige foto's op. Bij Holtenau liggen alweer verschillende jachten te wachten voor de sluis, die wederom snel bediend wordt. Een lastige klus want met de harde wind van achter, is het nog een hele toer om Blue Impulse vast te krijgen aan de ringen die zijn aangebracht voor de landvasten, in de sluis.

De Jo Anne, een zeiljacht uit Nederland krijgt een landvast in de schroef, dus die is de sluis uitgesleept. Die zijn wel even bezig om de schroef weer vrij te krijgen. Voor hen is het maar te hopen, dat hij ze niet het water in hoeven, want dat is nog erg koud.

Als de sluisdeuren zich openen en we varen de sluis uit hebben we in principe ons doel bereikt. De Blue-Impulse met bemanning is op de Oostzee.....! Met de zon in de achterhoede. We zoeken een jachthaven om te overnachten. De wind die uit het zuidwesten komt maakt de keuze beperkt. We willen natuurlijk niet aan lager wal liggen, want dan doe je geen oog dicht vannacht. Onze keus valt uiteindelijk op sporthafen Stickenhorn in Kiel. Hier blijven we 2 nachten om Kiel en omgeving te gaan bekijken. Wow, wat een heerlijke douches hebben ze hier!! Dat is niet altijd het geval. Eindelijk een haven met wifi, Electra, water en douches voor betaalbare prijzen.

Brunsbuttel

05:45 uur  nog voor de wekker gaat zijn we wakker en staan op. We maken thee en koffie, smeren brood voor onderweg en hijsen ons in de verschillende lagen kleding, het is droog en licht bewolkt maar de wind kracht 4/5 uit zuid/oost is nog koud.

Vertrek 1,5 uur voor laag water Norderney dus om half 7 varen. Er staat nog net voldoende water om vanuit de box weg te varen, wat nog wel enige moeite kost omdat we aan de lage wal liggen. Eenmaal los en de zeilen al in de haven gehesen, gaan we met een flinke 7 knopen de haven uit en langs het eiland naar de Dovetief. Dovetief is een boei die het begin van de boeienrij naar de haven aangeeft. Vanaf daar blijven we oostwaarts gaan naar Cuxhaven met een forse wind, soms 25 kopen op de teller, dus kracht 6.

Een mooie tocht en als de wind nog doet wat de weermannen zeggen dan draait hij in de loop van de dag meer naar het westen, zodat ook de tweede helft voorspoedig blijft gaan.

Helaas, de weermannen zaten er naast, de wind blijft uit het zuid/oost tot zuid komen met nog toenemende kracht. Cuxhaven wordt zo weer een hele tour dus verleggen we ons doel naar Helgoland, wat met deze wind prima te bezeilen is.

Met halve wind kracht 5 tot 6, stroom mee, we klokken soms 8 knopen op het log, bijna 17 kilometer per uur. Voor Audi en BMW rijders stelt het niets voor maar voor onze Blue-Impulse  is het een prestatie van formaat. Om 13:00 uur varen we de voorhaven van Helgoland binnen. Ook hier weten ze nog dat de Blue-Impulse al eens eerder is geweest.

Tegelijk met ons zie je van her en der de 'cruise schepen' komen of al op de rede voor anker liggen met dagjes mensen die hier naartoe komen voor met name het belastingvrij winkelen. Minder belangstelling maar meer de moeite waard zijn de kolonies van Jan van genten, arken en de zwarte zeekoet en een enkele papagaaiduiker. Als je een wandeling over de klif maakt kun je er erg van genieten. Tijdens de wandeling begint het te regenen, gelukkig hebben we de zeiljassen aan en blijven we lekker droog.

Vouwfietsen en Helgoland. Ik noem het maar even, al is het maar als dataverzamelen, voor later onderzoek. Helgoland is voor sommige een ideaal vouwfiets eiland. Je hebt hem namelijk niet nodig. Alles is op loopafstand en omhoog naar de klif doen ze hier met een lift. Maar voor de sportieveling is er natuurlijk een trap.

Ook de geschiedenis is opmerkelijk, oorspronkelijk Deens,werd het begin 19de eeuw Brits en sinds 1890 Duits. Na de 2de Wereldoorlog hebben de geallieerden  geprobeerd het totale eiland met overtollige munitie te laten verdwijnen, maar dat is niet gelukt. Het eiland bestaat uit twee delen, het hoge Oberland en het lage Unterland, vlakbij en ook onderdeel van is het duineiland dune.

Al met al een lange barre tocht met soms teveel wind en hoge golven, dus vroeg naar bed. Morgen op weg naar Cuxhaven. De weerberichten voor de dagen erna zijn weer slecht, dus als we morgen niet gaan liggen we tot vrijdag verwaaid.

Rond 8 uur staan we op en gaan eerst nog belastingvrij diesel tanken, en dan op weg naar Cuxhaven, wat ergens in de mist en regen verborgen ligt. Voor de verandering is het eigenlijk een prachtige zeildag, de wind uit de goede hoek, kracht 3/4, een vlakke zee. Er is maar een minpuntje, het regent constant en soms hard zodat het zicht bijna nul is. Als we bij de ingang van de Elbe zijn (we varen dan al bijna 4 uur in de regen) klaart het op en gaat de zon schijnen, en dat blijft zo tot Cuxhaven. Alle koudweer kleding kan uit en voor het eerst zitten we in T-shirt aan dek. Voor de haven ingang besluiten we gebruik te maken van het tij en het mooie weer en varen door naar Brunsbuttel, de ingang van het Noord oost zeekanaal. De echt grote schepen halen ons hier in, en bij de sluis aangekomen kunnen we direct naar binnen. De gladde steigers, waar iedereen voor waarschuwt, vallen nu mee.

Direct achter de sluis is een haven waar we de nacht doorbrengen, en het is nog steeds prachtig weer dus we schenken ons een lekker biertje in. Na het bier lopen we het dorp in en verbazen ons nog over de grote en veelzijdigheid van Brunsbuttel. Het sluizen complex is imposant en op 10 meter van af onze ligplaats komen de hele grote schepen de sluis in en uit, 24 uur per dag, 7 dagen in de week. Tot een volgend verhaal.....

Norderney

Norderney  Donderdag 4 mei tot maandag 7 mei

 

De morgen begint grauw en met regen maar lijkt iets beter te worden. Op de vouwfiets (daar is hij weer) naar het dorp. We zijn de haven nog niet uit of het begint te regenen. En dat houdt de rest van de dag niet meer op. Gelukkig hebben veel winkels een markies, waar we dan ook dankbaar gebruik van maken. Tja een regenjas met  een capuchon had ook wel handig geweest. Nat en koud komen we weer terug bij de boot. (De temperatuur is ongeveer 10 graden).Terug aan boord maken we cappuccino en warmen we ons zo iets op. Dan komt een en ander tevoorschijn. De e-reader en I-pad, vinden we dat niet voldoende, dan is er nog een laptop met 2500 e- books en een harde schijf vol met films. Nee, wij komen onze dag wel goed door, met uiteraard de kachel op tien. Eigenlijk hebben we zo een goed verwarmde varende bibliotheek, bioscoop en restaurant bij ons. Ain't life beautiful? De volgende dag stralend weer, maar nog steeds een erg koude wind uit het noord tot Noord-oosten. De weerberichten zijn niet goed. Harde wind uit de verkeerde richting en waarschuwingen voor storm in de Duitse bocht.Nog even denken we of Helgoland te bezeilen is om daarna naar Cuxhaven te varen. We wachten het hier maar af. Als de voorspelling mee zit krijgen we vanaf dinsdag beter weer. Wind uit het zuiden en warmer, zo rond de 17 graden. Nu zijn het er 7 dus een verschil van 10 graden. We pakken weer de fiets en verkennen het eiland met een stralend zonnetje. Aan het eind van de dag zetten we de kuiptent op zodat we aangenaam uit de wind in de kuip kunnen genieten van een lekkere trappist. Proost !

De eerste week zit erop, en nog 'eindeloos veel ' te gaan, zo lijkt het nu tenminste. Ook vandaag hebben we mooi weer met een koude noorden wind kracht 3/4. We ontbijten in de luwte van de kuiptent en zien de weekendzeilers weer vertrekken. Het voordeel van verwaaid liggen is, je hoeft niets en alles mag. Onder het koffiezetten mijmeren we over wat we nog gaan meemaken en denken we nog even aan alle hardwerkende collega's die morgen weer aan het werk moeten......

Gelukkig zijn het maar flitsen en ook die laten we wegwaaien met de wind. De koffie is klaar en de taart staat klaar.....

De barometer geeft inmiddels betere waarden aan. Ergens moeten die hoge drukgebieden met mooi bestendig weer toch zijn. Ik kom nog even terug op het fenomeen vouwfiets, wie weet doe ik nog verder onderzoek, maar heb je eenmaal vouwfietsen aan boord dan gebeuren er rare dingen. Zit je lekker op je boot, verwaaid te liggen wachten op beter weer, te mijmeren over van alles en nog wat maar zeker niet werken, vraagt Margriet of ik wil fietsen. We varen al jaren maar die vraag hoorde ik nog niet eerder.

We fietsen een tocht over het eiland, tegen de wind in beginnen denk ik nog. Maar niets maakt meer uit, er is op de fiets altijd wind uit de verkeerde hoek. Nog iets opvallends over vouwfietsen, die van Margriet gaat harder, ook als we ruilen van fiets blijkt dat de hare wederom harder gaat. Alleen deze constatering is al diepgaand onderzoek waard.

Terug aan boord zijn we blij dat het borreltijd is en een schippersbitter verwarmd ons.

De barometer is weer een streep hoger, 1014, en de tendens is stijgend.

We doen vandaag nog wat boodschappen, en maken de boot verder klaar om morgenochtend met het afgaand tij, zo rond half 7, op weg te gaan naar Cuxhaven. Een tocht van bijna 70 zeemijl. Met stroom en wind mee denk ik dat we toch gauw 12 uur tot 14   uur onderweg zijn. Half 6 op, thee en koffie zetten, eten voor onderweg voorbereiden en op tijd naar bed.

 

sinds koninginnedag

01-05-12

Vanmorgen nog ontbeten in Groningen om vervolgens dineren op Borkum, een van de Duitse Waddeneilanden. Is het nu op Borkum, ook als je in een boot zit, of is het dan aan Borkum, nou ja voor de taalkenners onder u.

Door de hulp van 2 brugwachters die om en om een brug bedienen zijn we snel door de stad geloodst. Daarna het Eemskanaal op en in een bijna rechte lijn kom je dan 28 kilometer verderop in Delfzijl aan. Daar de zeesluis door en met laagwater, maar een redelijke wind besloten om door te varen naar Borkum. Onderweg zien we een aantal bruinvissen zwemmen.  Rond half 5 meren we aan in de Oude marine haven 'Burkana hafen'. De omgeving straalt vergane glorie uit, met nog hier en daar oude barakken waarin ook de toiletten en douches zijn gehuisvest. Ooit eens werd de haven bestierd door een Limburgs echtpaar, die na een wereld omzwerving daar belande, Zij is kunstenares. Nu word het beheerd door een ambtenaar van de Gemeente Borkum

Al met al een mooie lange dag en redelijk mooi weer, maar wel een koude wind.

02-05-12

We blijven een extra nacht, dus vandaag op de VOUWFIETS naar het dorp 7 kilometer verderop. Of is Borkum een stadje, met veel vergane glorie, oude Kür oorden en veel oude van dagen in witte pakjes. De cappuccino en warme apfelstrudel is trouwens prima. Het weer is prachtig, veel zon, maar harde koude wind. Het grote voordeel van vouwfietsen is dat je soms de wind in de rug hebt, voor al die andere momenten zou je wensen dat iemand je duwt. Al met al een leuke dag en zo door de duinen fietsend valt die tegenwind terug ook weer mee. De avonden zijn koud en dan zijn we blij dat de kachel aan boord het goed doet. De 43 (cadeautje van Henk en Els) en de whiskey, smaken heerlijk. Dat likeurtje drinkt als ranja, maar smaakt vele malen beter.

Vanavond puzzelen met het weer en de waterkaarten en getijde tabellen erbij om te bepalen of we morgen naar Norderney gaan of nog hier blijven. De windverwachting is voor morgen nog redelijk, de dagen erna blijft hij uit de verkeerde hoek waaien en zal de wind sterk toenemen. Nog een paar dagen op Borkum blijven? Nee, toch maar niet.

03-05-12

08:00 uur op en ja we gaan, dus Blue Impulse zeil klaar maken, ontbijten en om 09:15 vertrekken we met hoogwater Borkum naar Norderney over zee. De wind komt uit het NO en zou wat draaien naar N of NW. De eerste 15 mijl gaat het goed en maken we een vlotte 6 knopen ( ongeveer 10 kilometer) over de grond. Daarna kakt de wind wat in en helaas blijft hij uit het NO of zelfs O komen. Met een paar lange slagen en uiteindelijk de motor bij komen we rond half 5 in Norderney aan en maken we schoon schip. Alles klaar en na een dag droog en een mager zonnetje begint het nu te regenen.

De havenmeester heet ons welkom en weet nog hoelang geleden het is dat we hier waren. De kachel aan en met een borrel weer warm worden. Vanavond maar eens op de wal wat te eten organiseren.

In de fotogalerij wat foto's van de afgelopen dagen.